0

aaa 273 views

خبر / گزارش تصویری

مصاحبه باکاروان هند”الله آباد”+پاکستان”کویته”

مارس 9, 2016 در 4:46 ب.ظ توسط

DSC_3702

مصاحبه باکاروان هند"الله آباد"+پاکستان"کویته"

اکثراین زائران "الله آباد" فارسی بلدبودند وحجت الاسلام "وزیرحسن"روحانی کاروان وشایدرئیس کاروان بوده  فارسی را خیلی راحت صحبت میکند

ازایشان سؤال کردم که آیا به ایران "مشهد"هم می روید؟

ایشان گفتند:من 250باررفته ام مشهد ولی 50بارکاروان زیارتی برده ام

حسن وزیرهزینه سفررا3میلیون تومان"ایرانی"اعلام کرد وگفت درعراق 10روز ودرایران هم 5روزمی مانیم

DSC_3615DSC_3612 DSC_3613 DSC_3614 DSC_3615DSC_3611 DSC_3610 DSC_3609

کاروان"کویته"پاکستان

سیدمحمدمهدی کاظمی 26ساله رئیس کاروان کویته پاکستان که 14کلاس درس خوانده ورشته تحصیلی آن حسابداری بانکی می باشد می گوید:بصورت زمینی آمدیم وبااتوبوس

ازکویته تازاهدان16ساته آمدیم-ازآنجاتا قم20ساعت بطول انجامید-ازقم تامرزمهران12ساعت شد-ازمهران تاتاشهرنجف8ساعت وازنجف بطرف حله رفتیم

 ازآقای کاظمی پرسیدم که چندباربه عتبات "کاروان"زائر آورده اید؟

ایشان می گوید:18بارولی هشتمین باری است که به سامرامی آییم

ازاین رئیس کاروان پرسیدم آیا کسی به شما هم گفت که ممکن است سامرا ناامن باشد؟

ایشان می گوید:بله وقتی می خواستیم بطرف سامراحرکت کنیم پلیس کاظمین بماگفت که احتمال هرگونه خطرمی باشد وگفت شب بخاطرهمین ناامنی شب آنجانمانید/ ولی ماگفتیم که

شمابمااجازه ورودبدهیدما اگرهم حادثه ای پیش آمد درراه امامان کشته می شویم

سیدمهدی هزینه سفرهرزائررا70هزارروپیه اعلام کرد وسریع گفت به پول ایراندوونیم میلیون تومان می شود

با2نفرازجمعیت حاضر گفتگویی داشتم،خانم بی بی فاطمه 28ساله مجرد می گویدکه اولین باراست به زیارت امامین عسکرین علیهماالسلام ومادرامام زمان و حکیمه خاتون مشرف شده می گوید :بماگفتند که احتمال خطراست ولی ماگفتیم اشکالی ندارد که اگرکشته شویم شهیدیم

DSC_3697 DSC_3698 DSC_3700 DSC_3701 DSC_3702 DSC_3703 DSC_3704 DSC_3705 DSC_3706

مراکز زیارتی وآرامگاه های مهم شهر حله 

حضرت حمزه

که به «حمزة الغربی »شهرت دارد،وی ابو یعلی حمزة بن القاسم بن علی بن حمزه بن الحسن بن عبید الله بن ابی الفضل العباس است.او از راویان حدیث و علمای بزرگوار شیعه بوده و آرامگاهش در روستای «مزیدیه »در نزدیکی حله می باشد.بر قبر او گنبد و ضریح و رواق و صحن بزرگی ساخته شده و زیارتگاه مردم است.

حضرت قاسم

فرزند بزرگوار امام موسی بن جعفر علیه السلام و برادر تنی امام رضا و حضرت معصومه علیهما السلام است.او پس از شهادت پدرش از بغداد گریخت و در میان عشایر منطقه «سورا»در اطراف حله مخفی گردید و پس از وفات،در آرامگاه کنونی اش مدفون شد. امروزه قبر او زیارتگاه مردم است و صحن و سرا و بارگاه باشکوهی دارد و میان مردم به استجابت دعا و نذر مشهور است.

این دو امام زاده بزرگوار و صحیح النسب،مشهورترین امام زادگان در این منقطه هستند و شهرت این دو،به گونه ای است که نام شهر مدفن آنان،از نام اصلی به نام این دو تن تغییر یافته و در میان مردم به شهر حمزه و شهر قاسم مشهور شده است.

 مشهد رد الشمس

در آغاز بزرگراه کربلا-حله،بقعه ای است با گنبد مخروطی که بنا بر روایات تاریخی، امیر مؤمنان علیه السلام هنگام باز گشت از جنگ صفین در این بقعه نماز ظهر و عصر را پس از آن که آفتاب به اراده پروردگار و خواست حضرت از وضعیت غروب به ظهر باز گشت،بجای آورد.این جایگاه،پیشینه تاریخی کهنی دارد و تمامی مورخان و محدثان در باره آن سخن گفته و آن را یکی از معجزات آن حضرت شمرده اند.

 حراقه

جایگاه و تپه ای است که حضرت ابراهیم علیه السلام را در زمان نمرود بر منجنیق نهادند و به آتش افکندند.امروزه فضای باز روبروی تپه بگونه ای است که گویی آثار افروختن آتش عظیم بر روی زمین نمایان است.این جایگاه در دهکده ای به نام «برس »در شمال حله واقع است.

آرامگاه ابراهیم احمر العینین

وی ابراهیم بن عبد الله المحض بن الحسن المثنی فرزند امام حسن مجتبی علیه السلام است.او عالم،عابد،زاهد و شجاع بود و در سال 145 ه.بر علیه ابو جعفر منصور قیام کرد و به دست لشگریان او،پس از جنگ و خونریزی عظیمی به شهادت رسید و سر او را بریدند و به هاشمیه پایتخت منصور (در نزدیکی حله) آوردند.امروزه بر جایگاه سر او در هاشمیه،در نزدیکی رودخانه «الجربوعیه »آرامگاهی ساخته اند.

 هاشمیه

و آن شهری است در نزدیکی حله که نخستین پایتخت عباسیان بوده است.در این شهر ابو العباس سفاح و ابو جعفر منصور خلافت کردند و منصور پس از ساختمان بغداد بدانجا منتقل شد.دهها نفر از سادات جلیل القدر بنی الحسن علیه السلام به دست این دو تن در این شهر به شهادت رسیدند.برخی از آنها را از مدینه بدین شهر آورده و زندان نمودند و سپس در گورهای دسته جمعی دفن کردند و یا در دیوارها و ستونها جای دادند و بر آنها ساختمان بنا کردند.

 آرامگاه ابراهیم بن عبد الله المضر -در هاشمیه

 قبر ابو الخیر -در دهکده عتایق

ابو دمیعه

او محمد بن علی بن الحسین فرزند زید بن علی بن الحسین علیهما السلام است که آرامگاهش در«محلة الطاق »است.وی امامزاده ای والا مقام است و در سال 140 ه.در گذشت که قبر او از زیارتگاههای مشهور شهر حله است.

 ابو محمد الحسن الاسمر

از نوادگان زید شهید است و آرامگاهش در روستای «زبید»در حومه حله قرار دارد.

 ابو جعفر محمد الادرع

از نوادگان امام حسن مثنی است و آرامگاهش در روستایی در جنوب حله واقع است.

اسماء بنت عمیس

او از زنان پیشتاز در اسلام است که به همراه شوهر خود جعفر بن ابی طالب به حبشه هجرت نمود و پس از شهادت حضرت جعفر،به همسری ابو بکر در آمد و محمد بن ابی بکر ثمره این ازدواج بود و پس از مرگ او و شهادت حضرت فاطمه علیها السلام همسر امیر المؤمنین شد.آرامگاهی در حومه هاشمیه به او نسبت داده می شود.و در نزدیکی آن قبر فرزندش یحیی که از امیر المؤمنین علی علیه السلام است.قرار دارد.

 اسماعیل طباطبا

نواده حسن مثنی فرزند امام حسن علیه السلام که آرامگاهش در هاشمیه است.

 حضرت ایوب

این پیامبر عظیم الشان از انبیای بنی اسرائیل است که در سرزمین عراق وفات یافت و آرامگاهش در چهار فرسنگی جنوب شهر حله به سمت کوفه،در منطقه ای به نام «الرارنجیه »قرار دارد.

 بکر بن علی بن ابی طالب

که در سال 60 ه.در گذشت و آرامگاهش در جنوب شهر حله و در نزدیکی بزرگراه نجف-حله واقع است.

 جایگاه شهادت زید بن علی

که در سال 120 ه.و پیرو قیام فراگیرش علیه خلفای جور به شهادت رسید.دشمنان گور او را شکافته و جسدش را بیرون آوردند و سرش را بریدند و جسد مبارکش را آتش زدند. امروزه در جایگاه دفن نخستین او،آرامگاهی با شکوه ساخته شده و زیارتگاه مردم است.این جایگاه در مشرق شهر کفل می باشد.

17-ابو العباس سفاح،نخستین خلیفه عباسی است.مرگ او در سال 136 ه.واقع شده و گور او درون مخروبه ای در شهر قاسم می باشد.

عبد الله المحض

نوه امام حسن علیه السلام که در سال 145 ه.زنده به گور گردید و آرامگاهش در هاشمیه است.

 عبد الله بن زید

برادر یحیی بن زید شهید است.آرامگاهش در 17 کیلو متری شمال کفل در حومه هاشمیه است.

 عمران بن علی بن ابی طالب علیه السلام

بنا به نقل مورخان،او در جنگ نهروان مجروح و هنگام انتقال به کوفه در نزدیکی حله شهید و مدفون گردید.آرامگاهش در یک کیلو متری شمال حله است.

 عون بن علی

از امام زاده های مدفون در حومه شهر هاشمیه است.

 القاسم بن موسی الکاظم علیه السلام

آرامگاهش در جنوب شهر حله می باشد.

 محمد الدیباج و چهار تن دیگر

اینان گروهی از سادات بنی حسن علیه السلام هستند که در بقعه ای در هاشمیه مدفونند.

علاوه بر این امام زاده های جلیل القدر،دهها امام زاده دیگر در گوشه و کنار این منطقه پراکنده اند و شاید دهی نیست که در آن بقعه ای از امام زاده ای صحیح النسب نباشد.

امروزه قبور این افراد در شهر هاشمیه و پیرامون آن،زیارتگاه مؤمنان است.

آرامگاههای علما و فقها در شهر حله:

ابن ادریس حلی

او از بزرگان فقهای امامیه است و از روی کتاب مشهوری به نام «السرائر»بر جای مانده که خود نیز بدین نام شهرت یافته و به «صاحب السرائر»معروف است.ابن ادریس در سال 598 ه.در گذشت و آرامگاه با شکوهش اینک درون شهر حله واقع است.

 ابن حماد الواسطی

ابن حماد از بزرگان فقهای امامیه است که قبرش در«محله الجامعیین »حله می باشد.

 ابن سعید حلی

او شیخ نجیب الدین یحیی بن احمد حلی،از فقیهای بزرگوار امامیه و نویسنده کتاب «جامع الشرائع »است.در سال 689 ه.در حله در گذشت و در خانه خود مدفون شد. آرامگاه وی امروزه در«محلة الطاق »شهر حله قرار دارد و بر قبرش گنبد و سرایی ساخته اند.در پیرامون قبر او،آرامگاه گروهی از بزرگان شیعه نیز قرار دارد.-علاوه بر این بزرگان،آرامگاه جمع بسیاری از فقها و علمای دیگر نیز در حله قرار دارد که آرامگاه همگی دارای قبه و صحن و سرا است،همانند:

محقق حلی

نویسنده مشهور کتاب «شرائع الاسلام » (متوفای سال 676 ه.و آرامگاهش مشهور است.)

شهرآلله آباد"هند" کجاست؟

الله‌آباد (به هندی: इलाहाबाद، به اردو: اله آباد) شهری است در ایالت اوتار پرادش در شمال کشور هندوستان.

این شهر با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در محل تلاقی دو رودخانه گنگ و یامونا واقع شده‌است.

تاکنون هفت نفر از چهارده نخست‌وزیر هندوستان از این شهر بوده‌اند. کسانی مانند جواهر لعل نهرو، ایندرا گاندی راجیو گاندی 

کویته پاکستان

کُویته  (به اردو: کوئٹه) مرکز استان بلوچستان در کشور پاکستان است. کویته که در نزدیک مرز افغانستان در قندهار است، دارای جمعیت مختلط قومی بوده که عمدتاً اقوام هزاره، پشتون و بلوچ دران زندگی نموده و تعداد اقوام هزاره که در زمان امیر عبد الرحمان خان از افغانستان مهاجرت نموده بودند، نیز درآنجا سکونت داند که تا امروز به زبان فارسی تکلم می‌نمایند. نظام حکومتی به شکل فدرالی بیشتر بدست بلوچها بوده و پشتو زبانان از اختیارات کمی برخورداراند.

اما در سالهای اخیر دهه ۹۰ میلادی اتحاد پشتونها به‌وسیله تحرک پشتون‌گرایی که در رأس آن محمود خان اچگزی قرار دارد، تا اندازه آنها حضور خودشان را متجلی نموده‌اند. البته این حزب سیاسی قومی موسوم به پشتونخواه ملی عوامی پارتی، از حکومت افغانستان به رهبری حامد کرز به علت پشتون بودن آن حمایت می‌نماید. بزرگ‌ترین اغتشاشات را در بلوچستان در این اواخر پشتون‌ها و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ بلوچها داشتند که حکومت مشرف را به چالشهای سختی درگیر ساخت. قتل رهبر بلوچها توسط ارتش پاکستان در درگیریهای اخیر در این ولایت، خشم این طایفه را نسبت به نخبگان پنجاب بر انگیخته‌است. بلوچستان دارای شهرستان‌های کوچک و بزرگ است که عمده‌ترین آنها، پشین، مستونگ، کچلاک، نورالهی است.

برچسب‌ها, , , , , , , , ,

پاسخ دهید